تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۲۹۶۰۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موسسه دزفول شناسی ۱۵۰ کتاب به چاپ رساند  
 

  موسس موسسه فرهنگی دزفول شناسی با بیان اینکه این موسسه نقش کلیدی در معرفی ظرفیت‌های شهرستان داشته است، گفت: ۱۵۰ جلد کتاب معتبر طی فعالیت این موسسه فرهنگی جمع آوری، تدوین و چاپ شده است.

 غلامحسین صفایی روز چهارشنبه در دویست و پنجاه و پنجمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول در صحن علنی این شورا افزود: ۲۲ سال پیش مطلبی کذب پیرامون دزفول در یکی از مطبوعات منتشر شد که ضمن پاسخگویی مستدل به آن روزنامه، این موضوع انگیزه ای برای شکل گیری موسسه دزفول شناسی شد.

وی ادامه داد: دزفول شهری با پیشینه و تمدن چند هزار ساله و شهر چهره‌های بزرگ علمی و دینی مانند شیخ مرتضی انصاری و پایتخت مردم در دوران دفاع مقدس است.

صفایی با اشاره به جمع آوری بیش از ۲ هزار کتاب مرجع توسط این موسسه گفت: موسسه دزفول شناسی نیازمند مکانی برای بایگانی کتاب‌ها و کارهای پژوهشی در اختیار این موسسه بوده و همکاری شهرداری در این زمینه ضروری است.

حرکت هیات‌های عزاداری دزفول در عصر تاسوعا نوبت بندی می‌شود

رییس شورای هیات‌های مذهبی دزفول گفت: تاکنون ۶ نشست با هیات‌های مذهبی دزفول برگزار و نقاط ضعف و قوت سال‌های گذشته دزفول با همفکری مسوولان هیات‌های عزاداری بررسی شده و بر اساس آن، برای روان سازی حرکت هیات‌ها تصمیم‌هایی گرفته شده است.

محمد قمری نژادیان، ناهماهنگی در حرکت هیات‌های عزاداری در عصر تاسوعا را یکی از نقاط ضعف سال گذشته دانست و ادامه داد: نوبت بندی حرکت هیات های عزاداری دزفول در عصر عاشورا اقدام موفقی بود که مقرر شده است که حرکت هیات‌ها در عصر تاسوعا نیز نوبت بندی شود.

وی با بیان اینکه ۱۶۵ هیات عزاداری فعال در دزفول وجود دارد، افزود: عزاداری پرشور و شکوه مردم دزفول در تاسوعا و عاشورای حسینی در کشور زبانزد است.

مسیر دوم برای حرکت هیات‌های عزاداری دزفول پیش بینی شد

رییس شورای هیات‌های مذهبی دزفول با اشاره به دغدغه هیات‌های عزاداری برای تغییر مسیر حرکت هیات‌های عزاداری بیان کرد: مسیر دومی برای حرکت هیات‌های عزاداری در عصر تاسوعا و عاشورای حسینی در دزفول برای حرکت هیات‌ها پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: عصر تاسوعا، خیابان امام خمینی شمالی و محله های قدیم به عنوان اولویت اول حرکت هیات های عزاداری و اولویت دوم خیابان آیت الله قاضی به سمت آفرینش برای برگشت هیات ها پیش بینی شده است.

قمری نژادیان با اشاره به مسیر اولویت دوم عصر عاشورا در دزفول گفت: اولویت اول مسیر حرکتی عصر عاشورا خیابان امام خمینی جنوبی به سمت میدان حاج مرادی و محله های قدیمی جنوب و اولویت دوم نیز مسیر خیابان شهید منتظری به سمت آفرینش است.

وی ادامه داد: استقبال هیات‌های عزاداری در مسیر اولویت دوم، زمینه برای اصلاح مسیر عبوری هیات‌های عزاداری برای سال‌های آینده در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در دزفول را فراهم می‌کند.

رییس شورای هیات‌های مذهبی دزفول با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای اسلامی شهر دزفول برای کمک به هیات های عزاداری دزفول گفت: نوع تقسیم کمک های شهرداری به هیات های عزاداری موجب گلایه هیات های عزاداری شده که انتظار از شورای شهر، توزیع این کمک ها از طریق شورای هیات های عزاداری است.

پنج طرح بنیاد مهدی موعود دزفول در کشور الگوبرداری شد

مسوول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دزفول نیز در این نشست ترویج مهدویت را نیازمند کار فرهنگی دانست و گفت: این بنیاد سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۰ به صورت رسمی تاسیس شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زارع با بیان اینکه بنیاد مهدی موعود(عج) دزفول طی این سال ها به بالندگی خوبی رسیده است، افزود: برگزاری دوره های آموزشی عمومی، تخصصی و تربیت مربی پیرامون معارف مهدویت، امامت، جریان شناسی و انحرافات عقیدتی در مدارس، دانشگاه ها، مساجد و پادگان های نظامی از جمله اقدام های این بنیاد است.

وی افزود: پنج ایده دزفول از جمله برگزاری دوره های ضمن خدمت برای آشنایی با مهدویت، سه شنبه های مهدوی در مدارس، صبحگاه مهدوی و جشنواره انتظار برای ترویج مهدویت در کشور الگوبرداری و هم اکنون در سطح ملی در حال اجرا است.

کمک مدیریت شهری برای ترویج فرهنگ مهدوی ضروری است

حجت الاسلام زارع کمک مدیریت شهری برای ترویج فرهنگ مهدوی را ضروری دانست و گفت: هم اکنون تولیدات صوتی و تصویری بنیاد مهدی موعود دزفول در پنج شبکه صوتی و تصویری از جمله سیمای مرکز سمنان، اراک، آبادان، خوزستان و همچنین رادیو دزفول پخش می شود.

وی با اشاره به برگزاری ۵۵ دوره مهدویت در مدارس دزفول طی سال تحصیلی گذشته ادامه داد: برگزاری اردوهای مهدوی در مسجد کجبافان با حضور یک هزار و ۷۰۰ دانش آموز، ۱۲ دوره دانشجویی و همچنین برگزاری ۱۰ دوره پیرامون مهدویت برای بسیجیان از اقداماتی است که توسط بنیاد مهدویت دزفول آغاز و برخی از این اقدام ها در سطح ملی الگوبرداری شد.

مسوول بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دزفول یکی از وظایف این بنیاد را مقابله با جریان های انحرافی دانست و گفت: بنیاد مهدی موعود در دزفول متولی مقابله فرهنگی با جریانات انحرافی اعتقادی است که با هماهنگی امام جمعه، حوزه علمیه و دستگاه های متولی با بکارگیری اساتید مجرب اقدام های گسترده ای انجام داده است.

رییس شورای شهر: مدیریت شهری دزفول دغدغه کار فرهنگی دارد

رییس شورای اسلامی شهر دزفول نیز گفت: شهرداری و شورای اسلامی دزفول در برگزاری تمام برنامه‌های فرهنگی اثرگذار در این شهرستان نقش کلیدی دارد.

سید باقر موسوی فخر با اشاره به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی دزفول افزود: شورای اسلامی شهر دزفول برای کار فرهنگی در این شهر دغدغه جدی دارد و کمک به موسسه‌های فعال در این زمینه را وظیفه خود می‌داند.

وی در پاسخ به مطالبه‌های موسسه فرهنگی دزفول شناسی، بنیاد مهدی موعود و همچنین شورای هیات‌های مذهبی دزفول حاضر در این نشست بر آمادگی کامل شورای اسلامی شهر دزفول برای کمک به موسسه های فرهنگی فعال در این شهرستان تاکید کرد.

رییس شورای اسلامی شهر دزفول گفت: مصوبه های متعددی برای اجرا و کمک به برگزاری برنامه های فرهنگی در دزفول توسط شورای اسلامی شهر دزفول به تصویب رسیده که نشان از اهتمام جدی این شورا به مسایل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از اعضای شورای اسلامی شهر دزفول مخالف کمک به هیات های عزاداری نیست، افزود: شورا تمام قد در کنار شورای هیات‌های عزاداری دزفول است.

شهرداری دزفول در مناسبت های فرهنگی ورود جدی دارد

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های فرهنگی دزفول به ویژه در ایام محرم و صفر گفت: دزفول شهر حسینیه ها است که از ابتدای محرم تا انتهای ماه صفر در صدها نقطه مراسم روضه خوانی و اقامه عزای اباعبدالله(ع) در آن برپا می شود.

غلامعلی رسالتی با بیان اینکه شهرداری دزفول در مناسبت های فرهنگی ورود جدی دارد، افزود: عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی همواره مردمی بود و باید مردمی نیز بماند و نگرانی شورای شهر دزفول این است که کمک های این شورا به هیات ها موجب، دولتی شدن این حرکت بزرگ شود.

 لایحه دوفوریتی مجوز واگذاری قراردادهای شهرداری به سازمان همیاری شهرداری از جمله لوایحی بود که امروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر دزفول مطرح و پس از اعلام نظر اعضا، دوفوریت این لایحه رای نیاورد و از دستور کار خارج و برای بررسی بیشتر به کمیسیون های تخصصی شورا ارسال شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار